Własna firma w Niemczech

Założenie firmy w Niemczech, tak samo, jak i w każdym innym kraju powinno być przemyślaną decyzją. Decyzja ta powinna być poprzedzona analizą rynku i przygotowaniem porządnego i realnego biznesplanu. To dzięki niemu przedsiębiorca dowie się, czy jego pomysł ma szansę powodzenia oraz będzie mógł określić, ile musi zainwestować, aby potem zbierać zyski. To ostatnie jest szczególnie ważne przy zakładaniu firmy w Niemczech. U naszych zachodni sąsiadów rejestracja firmy nie jest bowiem darmowa. Przyszły przedsiębiorca musi wnieść do urzędu opłatę rejestracyjną, wynająć lokal, w którym będzie prowadził działalność, a także często zaangażować doradcę podatkowego. A to dopiero początek. Dalej na młodego przedsiębiorcę czekają jeszcze formalności, które musi dopełnić w poszczególnych urzędach. Zobacz, jak założyć własną firmę w Niemczech.

Własna firma w Niemczech – od czego zacząć?

Jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w Niemczech, warto udać się do ratusza lub urzędu miasta i dowiedzieć się jak wyglądają procedury rejestracyjne i jaki jest ich koszt. Warto też zapytać jakiego wsparcia dany land młodym przedsiębiorcą. Często oferowane są im kursy i szkolenia pomagające w stawianiu pierwszych kroków na swoim. Jeśli tak jest, dobrze się na nie zapisać i zgromadzić wiedzę pomocną w rejestracji firmy w  Niemczech oraz jej późniejszym prowadzeniu.

Kolejna kwestia jest przemyślenie formy prawnej przedsiębiorstwa. Wypływa ona na to, jak będzie wyglądał proces założenia firmy, jaką odpowiedzialność będzie się ponosić za zobowiązania przedsiębiorstw i jakie obowiązki będzie musiało się spełnić względem niemieckiej administracji. Taką decyzję można podjąć wspólnie z zatrudnionym doradcą podatkowym, który podpowie, co jest najlepsze dla przedsiębiorcy.

Jaką firmę założyć w Niemczech?

Najczęściej początkujących przedsiębiorcy wybierają podstawową formą prawną, jaka jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Nie wymaga ona ponoszenia dużych nakładów finansowych, a sama rejestracja nie jest czasochłonna. Warto także dodać, że prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w Niemczech jest w miarę proste. Przedsiębiorca nie musi np. prowadzić pełnej księgowości czy rejestrować ją w rejestrze handlowym. Aby założyć jednoosobowe przedsiębiorstwo w Niemczech, trzeba udać się Gewerbeamt, czyli urzędu ds. gospodarki. Tak wypełnia się specjalny formularz, w którym podaje się najważniejsze dane firmy i składa u urzędnika. Wraz z formularzem konieczne jest przekazanie zaświadczenia o meldunku w Niemczech, umowy najmu lokalu gospodarczego, dokumentu tożsamości, dokumentów potwierdzonych uprawnienia do wykonywania danego zawodu lub doświadczenia zawodowego (ten punkt tyczy się przede wszystkim firm działających w branży rzemieślniczej lub w obrębie wolnych zawodów np. lekarskich). Dodatkowo urzędnik może wymagać koncesji lub zezwolenie, jeśli firma ma działać w branży objętej ograniczeniami. Należy także pamiętać o wniesieniu opłaty rejestracyjnej. Koszt założenia firmy w  Niemczech to od 15 do 60 euro.

Polski oddział w Niemczech

O ile osoby prywatne chcące pracować na własną rękę zazwyczaj wybierają jednoosobowe działalności gospodarcze, o tyle polskie firmy chcące wejść na rynek niemiecki zazwyczaj stawiają na przedstawicielstwo lub oddział. O wiele prościej jest założyć w Niemczech oddział, wystarczy go jedynie zarejestrować w urzędzie ds. gospodarki. Na uwadze trzeba mieć jednak fakt, że przedstawicielstwo polskiej firmy w Niemczech posiada o wiele mniejsze możliwości niż oddział.

Spółki osobowe w Niemczech

Bardziej skomplikowanymi formami prawnymi są spółki osobowe. W Niemczech wyróżnia się pięć ich rodzajów: cywilną, komandytową, jawną, aukcyjna oraz z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółki te różnią się od siebie odpowiedzialnością, jaką ponoszą wspólnicy względem zobowiązań przedsiębiorstwa oraz wysokości wkładu własnego. Co do zasady każda z tych spółek może wiązać minimum 2 osoby i przy rejestracji wymagana jest umowa poświadczona notarialnie.

Spółki kapitałowe w Niemczech

Najbardziej zaawansowanymi formami prawnymi są spółki kapitałowe. Wśród nich wyróżnia się akcyjne oraz z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółki kapitałowe w Niemczech mają własną osobowość prawna oraz majątek. Założyć je może jedna osoba lub grupa wspólników. W ich przypadku również konieczne jest zawiązanie umowy pomiędzy wspólnikami, a dokument ten powinien być poświadczony notarialnie. Założenie spółki kapitałowej w Niemczech wiąże się z posiadaniem kapitału zakładowego. GmbH, czyli spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zakładane są przez osoby dysponujące kwotą co najmniej 25 tys. euro, a spółki akcyjne można zarejestrować, jeśli dysponuje się kapitałem zakładowym w wysokości 50 tys. euro.  Trzeba także wspomnieć, że założenie spółki kapitałowe w Niemczech jest kosztowne. Dodatkowe opłaty wiążą się z przygotowaniem umowy, opłaceniem notariusza i droższą opłatą za rejestrację spółki w urzędzie. Konieczne jest też poniesienie kosztów opublikowania informacji o powstaniu spółki w Monitorze Federalnym oraz wybranej gazecie. Wszystko to sprawia, że spółki kapitałowe zazwyczaj zakładane są na kolejnym szczeblu rozwoju biznesu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *