Czy wiesz czym jest crowdfunding i jak z niego skorzystać?

Crowdfunding dosłownie oznacza finansowanie społecznościowe i stanowi jedną z dostępnych form pozyskiwania środków na realizację rozmaitych projektów. Może być to tak naprawdę dowolne przedsięwzięcie m.in. z obszaru biznesu, nauki bądź też kultury. Zbiórki organizowane są za pośrednictwem specjalnie stworzonych w tym celu platform. Decydując się na wsparcie finansowe danego projektu możemy traktować to jako inwestycję, która w przyszłości przyniesie nam zysk. Osoby wpłacające środki mogą robić to z czystego zaciekawienia i zainteresowania lub też z naciskiem na to, aby zostać udziałowcami. Może uczestniczyć w tym każdy niezależnie od tego czy jest to bezinteresowna pomoc, czy chęć uzyskania własnych korzyści. Crowdfunding stanowi rewelacyjne narzędzie do tego, aby zweryfikować czy dany pomysł jest w ogóle sensowny i innowacyjny. Dzięki niemu o wiele prościej jest pozyskać potencjalnych klientów, którzy początkowo są jedynie ambasadorami danego przedsięwzięcia. Celem jest przyciągnięcie ich jak najwięcej, ponieważ wiąże się to ze zdobyciem odpowiedniej ilości kapitału na realizację postawionych celów. To wyjątkowo ciekawe rozwiązanie, które nieustannie się rozwija. Warto podkreślić, że na crowdfundingu zyskują zarówno spółki poszukujące finansowania, jak i inwestorzy chcący aktywnie zarządzać posiadanym majątkiem.

Czy wiesz czym jest crowdfunding i jak z niego skorzystać

Crowdfunding kontra tradycyjne źródła finansowania

W dzisiejszej rzeczywistości crowdfunding stanowi niemałą konkurencję dla tradycyjnych źródeł finansowania. Możemy zaobserwować, że chętnie korzystają z tej formy zarówno młode startupy, jak i większe firmy, które posiadają już ugruntowaną i silną pozycję na rynku. Jeszcze około 10 lat temu podaż kapitału na dedykowanych platformach do crowdfundingu nie przekraczała 1 mld dolarów. Z czasem zaczęło się to bardzo szybko zmieniać. Przeprowadzone analizy przez Bank Światowy oraz PwC jednoznacznie wskazują, że w roku 2025 nastąpi wzrost obrotów do niemal 490 mld dolarów. To zjawisko, które zdecydowanie robi ogromne wrażenie, dlatego warto bliżej przyjrzeć się finansowaniu społecznościowemu. Najszybszy rozwój towarzyszy platformom, które umożliwiają inwestowanie i nazywamy je crowdfundingiem pożyczkowym i udziałowym. Stanowią one świetną alternatywę dla szeregu podmiotów, których celem jest zgromadzenie kapitału niezbędnego do realizacji nowych i innowacyjnych przedsięwzięć.

Jak to działa?

Crowdfunding stanowi najczęściej rodzaj pośrednictwa, w którym podmioty świadczące usługi finansowania społecznościowego, bez ryzyka, zajmują się obsługą dostępnych platform. Umożliwiają i ułatwiają łączenie się potencjalnych inwestorów czy pożyczkodawców z jednostkami, które ubiegają się o finansowanie. Może to działać pod postacią pożyczek, zbywalnych papierów wartościowych bądź innych instrumentów, które są dopuszczone na rzecz crowdfundingu. W całym procesie uczestniczą na ogół trzy strony: właściciel danego projektu, inwestorzy chcący go wesprzeć oraz organizacja, która pośredniczy, łączy i dostarcza niezbędną usługę. Jakie korzyści z tego płyną? Po pierwsze, możemy zdobyć środki na realizację celów. Po drugie, stanowi to prosty sposób na weryfikację czy dane przedsięwzięcie jest atrakcyjne. Co więcej, umożliwia dużej grupie osób przekazanie swoich uwag i cennych informacji. Po trzecie, może być rewelacyjnym narzędziem marketingowym. W celu osiągnięcia sukcesu bardzo ważne jest dotarcie do jak największej ilości osób w jak najkrótszym czasie. Z uwagi na to, im szerzej działa dana platforma, tym łatwiej i skuteczniej można prowadzić kampanię.

Ramy prawne crowdfundingu

Crowdfunding rozpoczął swoją działalność najogólniej mówiąc niejako obok regulacji prawnych. W zależności od charakterystyki projektu do danej kampanii finansowania stosowane były przepisy z ustawy o zbiórkach publicznych czy przepisy kodeksu cywilnego,  w tym m.in.  zasad towarzyszących przekazywaniu darowizny. Jednak, aby skutecznie rozwiązać pewne nieścisłości i wyjść naprzeciw podmiotom świadczącym usługi  crowdfundingu w formie platform, Unia Europejska zdecydowała się określić jednolite ramy prawne. Nowe przepisy weszły w życie dość niedawno, bo 10 listopada 2021 roku i obejmują przypadki pożyczkowego oraz udziałowego finansowania społecznościowego. W głównej mierze dotyczy to po prostu przedsiębiorstw, które chcą zyskać alternatywne źródło pozyskania kapitału inwestycyjnego. Jeżeli zastanawiasz się nad tym rozwiązaniem warto, aby kancelaria prawna przyjrzała się temu nieco bliżej i objaśniła Ci wszystkie niezbędne szczegóły.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *