Na fali mobilności
W ostatnim czasie Internet charakteryzują dwie przesłanki. Ruch sieciowy z roku na rok wzmaga się, a obsługa połączeń sieciowych realizowana jest z coraz większym udziałem urządzeń przenośnych.
Można zatem zadać sobie pytanie, czy projektując strony internetowe dla każdego typu urządzenia, trzeba będzie tworzyć oddzielną wersję serwisu, tak by mogła być dostosowana do wielkości ekranu.
1. Rozwiązanie znaleziono już wcześniej.
Od 2015 roku obowiązuje pakiet oprogramowania od Google, który faworyzuje strony przystosowane do obsługi urządzeń mobilnych. Nazywa się Mobile first index.
Spośród trendów rozwijających projektowanie stron internetowych, RWD ma coraz większe znaczenie. Przeglądarki coraz sprawniej przetwarzają i oceniają pliki zawierające kod źródłowy i dokumenty współpracujące serwisu. Wyśledzenie responsywnosci nie jest trudne. Wystarczy odnaleźć tag @media, który jest najczęściej stosowany przy projektowaniu stron internetowych do wywołania owego efektu.
2. Dobre rady od Google
Chcąc zapewnić sobie dobrą ocenę największej przeglądarki na rynku, trzeba spełnić kilka podstawowych zaleceń, którym powinno bezwzględnie być podporządkowane projektowanie stron internetowych.
Jeśli wersja desktopowa i mobilna różnią się między sobą, trzeba dokonać zmian i wykonać kilka czynności sprawdzających.
− dane kanoniczne − algorytm wyszukiwania Google jest przystosowany do korzystania z dotychczasowej zasobów, dlatego nie ma potrzeby dokonywania zmian w ich obrębie.
− dane strukturalne − są niezwykle ważne, ponieważ pozwalają wyszukiwarce właściwie zinterpretować zawartość serwisu; lepsze zrozumienie skutkuje wyświetlaniem dodatkowych informacji wynikających z kontekstu tzw. dane rozszerzone; właściwa implementacja danych strukturalnych daje przewagę; aby nie zaciemniać obrazu strony, powinny być jednak stosowane z umiarem; do weryfikacji poprawności wyświetlanych danych w obu wersjach można użyć narzędzi do testowania ww danych.
− dostępność dla robotów sieciowych − projektowane strony internetowe i ich wersje mobilne powinny być bezwzględnie dostępne dla programów indeksujących, dlatego trzeba zadbać o poprawność i aktualność wpisu w pliku robot.txt.
3. Weryfikacja
Po weryfikacji wersji dla urządzeń stacjonarnych należy także zarządzić audyt mobilnej odsłony serwisu. Pozwoli to znaleźć słabsze punkty i zoptymalizować obie wersje.
Artykuł powstał we współpracy z agencją interaktywną Iguana Studio